Op Mencia vinden we het belangrijk om leerlingen goed te begeleiden en daarbij die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zowel op vakinhoudelijk gebied als wat betreft hun persoonlijke ontwikkeling en welbevinden.

Ondersteuningsteam

In de jaren dat een leerling bij ons op school rondloopt gebeurt er veel in de ontwikkeling. Logisch dat er soms een extra steuntje in de rug nodig is. Het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders is de mentor. Wanneer problematiek de reguliere mentorbegeleiding overstijgt, kan een vraag worden neergelegd bij het ondersteuningsteam.

Contact: mevrouw K. Persoon: kpersoon@mencia.nl

Overzicht van onze begeleiding

Dyslexie/dyscalculie

Dyslexie is een leerstoornis die invloed kan hebben op het lees- en schrijfvermogen van leerlingen. Het Mencia tracht een passende en zorgvuldige ondersteuning aan te bieden aan leerlingen met dyslexie, opdat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en volwaardig kunnen deelnemen aan het onderwijsproces. In dit beleidsstuk worden de afspraken en voorzieningen beschreven die bijdragen aan de ondersteuning van leerlingen met dyslexie op onze school.

Mocht u geïnteresseerd zijn in onze school en er is al sprake van een dyslexierapport willen we vragen om bij de inschrijving de dyslexieverklaring aan ons te verstrekken of je nu start vanaf de brugklas óf instroomt in een hogere klas.

Hieronder wordt een opsomming gepresenteerd van algemene afspraken die voor alle vakken in alle klassen gelden, behalve de examenklassen:

  • toetsen worden afgenomen in een lettertype 12 Arial met een regelafstand van 1,15 om de leesbaarheid te verbeteren;
  • leerlingen krijgen 20% extra tijd voor toetsen en examens om de druk te verlichten en hen meer gelegenheid te geven om hun kennis te tonen;
  • het gebruik van een laptop is toegestaan voor leerlingen met dyslexie om het schriftelijk verwerken van informatie te vergemakkelijken;
  • bij een aantal vakken is een digitale lesmethode beschikbaar die verklanking aanbiedt (let wel: geen aangepaste methodiek verstrekt door de school);
  • op aanvraag kan gebruik worden gemaakt van Claroread, een softwaretool die tekst voorleest en helpt bij het begrijpen van geschreven materiaal;
  • De aangewezen mentor zal hierbij altijd een belangrijke en blijvende rol spelen, daarnaast is de mentor de bemiddelaar tussen ouders en dyslexiecoördinator.

In gevallen van twijfel en een mogelijke kans op dyslexie zullen we als school preventief, maar op maat handelen:

  • in alle onderbouwklassen wordt een dyslexiescreening bij de vakgroep Nederlands gehouden;
  • de Diataal-toetsen in de eerste periode van de brugklas zullen helpen om een advies uit te brengen;
  • onze afdeling ‘ondersteuning’ en de dyslexiecoördinator zullen in overleg bepalen welke stappen er ondernomen moeten worden;
  • bij uitkomst zal bepaald worden in welke vorm de leerling gebaat is bij welke hulp;
  • hierbij zal op de eerste plaats een vorm van Remedial Teaching (RT) plaatsvinden.

Voor de examenkandidaten geldt het examenreglement.

Deze aanpassingen zijn bedoeld om de impact van dyslexie op het leerproces te verminderen en de gelijkwaardige deelname van alle leerlingen aan het onderwijs te bevorderen.

Voor meer informatie over de begeleiding van leerlingen met dyslexie en de wet- en regelgeving rondom passend onderwijs, kunnen ouders en leerlingen terecht op de volgende website: Rijksoverheid - Passend Onderwijs. De dyslexiecoördinator op het Mencia de Mendoza is heer Van der Leemputte.

Bij vragen of voor aanvullende ondersteuning kunnen ouders en leerlingen contact met hem opnemen via: bvdleemputte@mencia.nl.

Vakinhoudelijke begeleiding (VIB)

In de brugklas worden voor een aantal vakken extra ondersteuningslessen gegeven, de zogenaamde VIB: Vak Inhoudelijke Begeleiding. Leerlingen die voor een van deze vakken extra ondersteuning nodig hebben, worden door de vakdocenten voorgedragen voor VIB. Als een leerling graag deel wil nemen aan VIB, kan hij/zij dit kenbaar maken bij de betreffende vakdocent. Deze bepaalt uiteindelijk voor welke leerlingen hij/zij VIB noodzakelijk acht. De VIB begint na de herfstvakantie. Er wordt per periode een indeling gemaakt waarvan de betreffende leerlingen, VIB-docenten en mentoren op de hoogte worden gebracht. 

Leerling lentoren

Op Mencia spelen leerlingen een grote rol in zorg en begeleiding. Leerlingen uit havo-5 en vwo-5 en 6 worden ingezet als “lentoren”. Deze leerlingen hebben een training gehad bij Fontys in Tilburg en geven tegen een geringe betaling bijles aan onderbouwleerlingen.

 

Onze talentbegeleiding

Op het Mencia de Mendoza Lyceum vinden we het belangrijk om extra aandacht te geven aan/hebben voor leerlingen die meer capaciteiten hebben dan gemiddeld; de zogenoemde hoogbegaafde leerling. Daarnaast vinden we het noodzakelijk om te investeren in de excellent presterende leerlingen. De HB-specialisten houden zich hier op drie niveaus mee bezig. 

1. Iedere hoogbegaafd aangemelde leerling wordt in klas 1 en 2 uitgenodigd voor denklessen. Deze vinden zes keer per jaar plaats, tijdens de reguliere lessen. Hierin komen verschillende zaken aan bod. Leren van en door elkaar, doordat je met ontwikkelingsgelijken bent; leren leren toegespitst op deze groep; zelfreflectie; wie ben ik en wat ben ik aan het doen?
 
2. Een leerling heeft tijd en ruimte voor extra uitdaging. Dan kom je in aanmerking voor deelname aan het verrijkingsproject. Cijfers zijn daarbij een uitgangspunt, maar geen verplichting. Het doel is extra motivatie voor de reguliere lessen. De mentor kan leerlingen aandragen bij de talentcoördinator. In overleg met hem/haar kiest de leerling een onderwerp dat past bij zijn/haar eigen interesses en natuurlijk niet direct aansluit bij wat hij toch wel in de lessen doet. Aan dat onderwerp wordt dan zelfstandig gewerkt. De leerling wordt hierin begeleid. Hij mag in die periode maximaal twee lesuren per week missen om aan het project te werken. Aan het eind presenteren alle deelnemers hun project op een verrijkingsmarkt.
 
3. Individuele coaching van hoogbegaafde leerlingen. Soms haalt een leerling niet de resultaten die verwacht worden op basis van zijn/haar capaciteiten. Ook wel onderpresteren genoemd. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen: motivatie, niet weten hoe je je werk aanpakt of faalangst bijvoorbeeld. De talentcoördinator gaat individueel kijken wat er aan de hand is en werkt samen met de leerling naar een passende oplossing toe.
 
Doel

Met dit talentprogramma hoopt het Mencia maatwerk te kunnen leveren aan de excellente en/of hoogbegaafde leerlingen van de school en zo bij te dragen aan hun ontwikkeling en intrinsieke motivatie.

De coördinatie van het talentprogramma is in Breda in handen van drie HB-specialisten: 

Vertrouwenspersonen

Mencia streeft na dat leerlingen en medewerkers zich veilig voelen tijdens hun studie en werk. De vertrouwenspersonen dragen zorg voor activiteiten die gericht zijn op het voorkomen van ongewenst gedrag in onze school door o.a. voorlichting. Mocht een leerling of medewerker zich onverhoopt slachtoffer voelen van ongewenst gedrag binnen de school, dan kan hij/zij zich wenden tot één van de vertrouwenspersonen. Naast eerste opvang zullen de vertrouwenspersonen samen met de leerling of medewerker op zoek gaan naar oplossingsmogelijkheden voor de ongewenste situatie. De taakomschrijving van de vertrouwenspersonen vindt u hieronder. De vertrouwenspersonen bij ons op school zijn:

  • dhr. P. (Peter) Van Schijndel (Breda)
  • mw. A. (Anja) Bruynseels (Breda)
  • mw. K. (Karin) Willems (Breda)
  • mw. A. (Anske) Tiggelman (Zundert)