Onze leerlingbegeleiding
Op Mencia vinden we het belangrijk om leerlingen goed te begeleiden en daarbij die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zowel op vakinhoudelijk gebied als wat betreft hun persoonlijke ontwikkeling en welbevinden.
Op Mencia vinden we het belangrijk om leerlingen goed te begeleiden en daarbij die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zowel op vakinhoudelijk gebied als wat betreft hun persoonlijke ontwikkeling en welbevinden.
Ondersteuningsteam
In de jaren dat een leerling bij ons op school rondloopt gebeurt er veel in de ontwikkeling. Logisch dat er soms een extra steuntje in de rug nodig is. Het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders is de mentor. Wanneer problematiek de reguliere mentorbegeleiding overstijgt, kan een vraag worden neergelegd bij het ondersteuningsteam.
Contact: mevrouw K. Persoon: kpersoon@mencia.nl
Dyslexie/dyscalculie
Op Mencia de Mendoza proberen we binnen de grenzen van ons ondersteuningsbeleid leerlingen met dyslexie en dyscalculie zo goed mogelijk te begeleiden. Als leidraad gebruiken we hierbij het Protocol Dyslexie voortgezet onderwijs en het Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie. De documenten vindt u bij downloads op deze pagina.
Heeft uw kind een officiële dyslexie- en/of een dyscalculieverklaring, dan ontvangen wij die graag tijdens de aanmelding. Mochten er onderzoeks- en begeleidingsverslagen zijn, dan is het ook fijn als u deze met ons zou willen delen.
De ondersteuningscoördinator bekijkt en bespreekt met de leerling voor welke door Mencia geboden faciliteiten uw kind in aanmerking komt en zal u hierover informeren. Desgewenst sluit u aan bij het gesprek en zo nodig vindt er, met uw toestemming, overleg plaats met de (buitenschoolse) remedial teacher van uw kind.
Wat betreft faciliteiten die we uw kind aan kunnen bieden, kunt u denken aan 20% extra tijd bij proefwerken en aangepaste normering bij spellingstoetsen. Leerlingen met dyscalculie hebben ook recht op 20% extra tijd bij toetsen waarbij rekenen een rol speelt. Beschikbare ict-middelen (gebruik voorleesprogramma en/of computer, digitale boeken e.d.) worden ingezet op basis van de adviezen die in de dyslexie- of dyscalculieverklaring staan. Om in aanmerking te komen voor het gebruik van faciliteiten dienen leerling en ouder(s)/verzorger(s) een aanvraagformulier faciliteiten in bij de ondersteuningscoördinator K. (Katrien) Persoon (kpersoon@mencia.nl).
Op het faciliteitenpasje dat de betreffende leerlingen aan het begin van het schooljaar krijgen uitgereikt staan de individuele faciliteiten genoemd die op basis van de verklaring aan de leerling zijn toegekend. Het pasje is de hele schoolloopbaan geldig. Daarnaast kunnen alle vakdocenten de interne faciliteitenlijst en het leerlingvolgsysteem Magister raadplegen om te zien op weke faciliteiten een leerling recht heeft.
In specifieke gevallen kan atheneum-leerlingen ontheffing worden verleend voor de tweede moderne vreemde taal in de bovenbouw.
Vakinhoudelijke begeleiding (VIB)
In de brugklas worden voor een aantal vakken extra ondersteuningslessen gegeven, de zogenaamde VIB: Vak Inhoudelijke Begeleiding. Leerlingen die voor een van deze vakken extra ondersteuning nodig hebben, worden door de vakdocenten voorgedragen voor VIB. Als een leerling graag deel wil nemen aan VIB, kan hij/zij dit kenbaar maken bij de betreffende vakdocent. Deze bepaalt uiteindelijk voor welke leerlingen hij/zij VIB noodzakelijk acht. De VIB begint na de herfstvakantie. Er wordt per periode een indeling gemaakt waarvan de betreffende leerlingen, VIB-docenten en mentoren op de hoogte worden gebracht.
Leerling lentoren
Op Mencia spelen leerlingen een grote rol in zorg en begeleiding. Leerlingen uit havo-5 en vwo-5 en 6 worden ingezet als “lentoren”. Deze leerlingen hebben een training gehad bij Fontys in Tilburg en geven tegen een geringe betaling bijles aan onderbouwleerlingen.
Onze talentbegeleiding
Op het Mencia de Mendoza Lyceum vinden we het belangrijk om extra aandacht te geven aan/hebben voor leerlingen die meer capaciteiten hebben dan gemiddeld; de zogenoemde hoogbegaafde leerling. Daarnaast vinden we het noodzakelijk om te investeren in de excellent presterende leerlingen. De HB-specialisten houden zich hier op drie niveaus mee bezig.
Met dit talentprogramma hoopt het Mencia maatwerk te kunnen leveren aan de excellente en/of hoogbegaafde leerlingen van de school en zo bij te dragen aan hun ontwikkeling en intrinsieke motivatie.
De coördinatie van het talentprogramma is in Breda in handen van drie HB-specialisten:
- Mw. A. (Amy) Verhoeven (averhoeven@mencia.nl)
- Mw. A. (Annemarie) Zondervan (azondervan@mencia.nl)
- Mw. L. (Linda) Ligtvoet (lligtvoet@mencia.nl)
Vertrouwenspersonen
Mencia streeft na dat leerlingen en medewerkers zich veilig voelen tijdens hun studie en werk. De vertrouwenspersonen dragen zorg voor activiteiten die gericht zijn op het voorkomen van ongewenst gedrag in onze school door o.a. voorlichting. Mocht een leerling of medewerker zich onverhoopt slachtoffer voelen van ongewenst gedrag binnen de school, dan kan hij/zij zich wenden tot één van de vertrouwenspersonen. Naast eerste opvang zullen de vertrouwenspersonen samen met de leerling of medewerker op zoek gaan naar oplossingsmogelijkheden voor de ongewenste situatie. De taakomschrijving van de vertrouwenspersonen vindt u hieronder. De vertrouwenspersonen bij ons op school zijn:
- dhr. P. (Peter) Van Schijndel (Breda)
- mw. A. (Anja) Bruynseels (Breda)
- mw. K. (Karin) Willems (Breda)
- mw. A. (Anske) Tiggelman (Zundert)