Op Mencia vinden we het belangrijk om leerlingen goed te begeleiden en daarbij die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zowel op vakinhoudelijk gebied als wat betreft hun persoonlijke ontwikkeling en welbevinden.

Ondersteuningsteam

In de jaren dat een leerling bij ons op school rondloopt gebeurt er veel in de ontwikkeling. Logisch dat er soms een extra steuntje in de rug nodig is. Het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders is de mentor. Wanneer problematiek de reguliere mentorbegeleiding overstijgt, kan een vraag worden neergelegd bij het ondersteuningsteam.

Contact: mevrouw K. Persoon: kpersoon@mencia.nl

Overzicht van onze begeleiding

Dyslexie/dyscalculie

Op Mencia de Mendoza proberen we binnen de grenzen van ons ondersteuningsbeleid leerlingen met dyslexie en dyscalculie zo goed mogelijk te begeleiden. Als leidraad gebruiken we hierbij het Protocol Dyslexie voortgezet onderwijs en het Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie. De documenten vindt u bij downloads op deze pagina.

Heeft uw kind een officiële dyslexie- en/of een dyscalculieverklaring, dan ontvangen wij die graag tijdens de aanmelding. Mochten er onderzoeks- en begeleidingsverslagen zijn, dan is het ook fijn als u deze met ons zou willen delen.
De ondersteuningscoördinator bekijkt en bespreekt met de leerling voor welke door Mencia geboden faciliteiten uw kind in aanmerking komt en zal u hierover informeren. Desgewenst sluit u aan bij het gesprek en zo nodig vindt er, met uw toestemming, overleg plaats met de (buitenschoolse) remedial teacher van uw kind.

Wat betreft faciliteiten die we uw kind aan kunnen bieden, kunt u denken aan 20% extra tijd bij proefwerken en aangepaste normering bij spellingstoetsen. Leerlingen met dyscalculie hebben ook recht op 20% extra tijd bij toetsen waarbij rekenen een rol speelt. Beschikbare ict-middelen (gebruik voorleesprogramma en/of computer, digitale boeken e.d.) worden ingezet op basis van de adviezen die in de dyslexie- of dyscalculieverklaring staan. Om in aanmerking te komen voor het gebruik van faciliteiten dienen leerling en ouder(s)/verzorger(s) een aanvraagformulier faciliteiten in bij de ondersteuningscoördinator K. (Katrien) Persoon (kpersoon@mencia.nl).

Op het faciliteitenpasje dat de betreffende leerlingen aan het begin van het schooljaar krijgen uitgereikt staan de individuele faciliteiten genoemd die op basis van de verklaring aan de leerling zijn toegekend. Het pasje is de hele schoolloopbaan geldig. Daarnaast kunnen alle vakdocenten de interne faciliteitenlijst en het leerlingvolgsysteem Magister raadplegen om te zien op weke faciliteiten een leerling recht heeft.

In specifieke gevallen kan atheneum-leerlingen ontheffing worden verleend voor de tweede moderne vreemde taal in de bovenbouw. 

Vakinhoudelijke begeleiding (VIB)

In de brugklas worden voor een aantal vakken extra ondersteuningslessen gegeven, de zogenaamde VIB: Vak Inhoudelijke Begeleiding. Leerlingen die voor een van deze vakken extra ondersteuning nodig hebben, worden door de vakdocenten voorgedragen voor VIB. Als een leerling graag deel wil nemen aan VIB, kan hij/zij dit kenbaar maken bij de betreffende vakdocent. Deze bepaalt uiteindelijk voor welke leerlingen hij/zij VIB noodzakelijk acht. De VIB begint na de herfstvakantie. Er wordt per periode een indeling gemaakt waarvan de betreffende leerlingen, VIB-docenten en mentoren op de hoogte worden gebracht. 

Leerling lentoren

Op Mencia spelen leerlingen een grote rol in zorg en begeleiding. Leerlingen uit havo-5 en vwo-5 en 6 worden ingezet als “lentoren”. Deze leerlingen hebben een training gehad bij Fontys in Tilburg en geven tegen een geringe betaling bijles aan onderbouwleerlingen.

 

Onze talentbegeleiding

Op het Mencia de Mendoza Lyceum vinden we het belangrijk om extra aandacht te geven aan/hebben voor leerlingen die meer capaciteiten hebben dan gemiddeld; de zogenoemde hoogbegaafde leerling. Daarnaast vinden we het noodzakelijk om te investeren in de excellent presterende leerlingen. De HB-specialisten houden zich hier op drie niveaus mee bezig. 

1. Iedere hoogbegaafd aangemelde leerling wordt in klas 1 en 2 uitgenodigd voor denklessen. Deze vinden zes keer per jaar plaats, tijdens de reguliere lessen. Hierin komen verschillende zaken aan bod. Leren van en door elkaar, doordat je met ontwikkelingsgelijken bent; leren leren toegespitst op deze groep; zelfreflectie; wie ben ik en wat ben ik aan het doen?
 
2. Een leerling heeft tijd en ruimte voor extra uitdaging. Dan kom je in aanmerking voor deelname aan het verrijkingsproject. Cijfers zijn daarbij een uitgangspunt, maar geen verplichting. Het doel is extra motivatie voor de reguliere lessen. De mentor kan leerlingen aandragen bij de talentcoördinator. In overleg met hem/haar kiest de leerling een onderwerp dat past bij zijn/haar eigen interesses en natuurlijk niet direct aansluit bij wat hij toch wel in de lessen doet. Aan dat onderwerp wordt dan zelfstandig gewerkt. De leerling wordt hierin begeleid. Hij mag in die periode maximaal twee lesuren per week missen om aan het project te werken. Aan het eind presenteren alle deelnemers hun project op een verrijkingsmarkt.
 
3. Individuele coaching van hoogbegaafde leerlingen. Soms haalt een leerling niet de resultaten die verwacht worden op basis van zijn/haar capaciteiten. Ook wel onderpresteren genoemd. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen: motivatie, niet weten hoe je je werk aanpakt of faalangst bijvoorbeeld. De talentcoördinator gaat individueel kijken wat er aan de hand is en werkt samen met de leerling naar een passende oplossing toe.
 
Doel

Met dit talentprogramma hoopt het Mencia maatwerk te kunnen leveren aan de excellente en/of hoogbegaafde leerlingen van de school en zo bij te dragen aan hun ontwikkeling en intrinsieke motivatie.

De coördinatie van het talentprogramma is in Breda in handen van drie HB-specialisten: 

Vertrouwenspersonen

Mencia streeft na dat leerlingen en medewerkers zich veilig voelen tijdens hun studie en werk. De vertrouwenspersonen dragen zorg voor activiteiten die gericht zijn op het voorkomen van ongewenst gedrag in onze school door o.a. voorlichting. Mocht een leerling of medewerker zich onverhoopt slachtoffer voelen van ongewenst gedrag binnen de school, dan kan hij/zij zich wenden tot één van de vertrouwenspersonen. Naast eerste opvang zullen de vertrouwenspersonen samen met de leerling of medewerker op zoek gaan naar oplossingsmogelijkheden voor de ongewenste situatie. De taakomschrijving van de vertrouwenspersonen vindt u hieronder. De vertrouwenspersonen bij ons op school zijn:

  • dhr. P. (Peter) Van Schijndel (Breda)
  • mw. A. (Anja) Bruynseels (Breda)
  • mw. K. (Karin) Willems (Breda)
  • mw. A. (Anske) Tiggelman (Zundert)